reklama

Vtipy našej slovenčiny

Už dávno odborníci na jazykovedu dokázali, že slovenčina je plnohodnotný svetový jazyk, ktorý môže veľmi dobre poslúžiť na vyjadrenie myšlienok akejkoľvek vedeckej disiplíny, kultúrnej tvorby, politiky a všetkého ostatného, čo je pre život civilizovanej spoločnosti potrebné. Zároveň je charakteristická pomerne zložitou gramatikou a výslovnosťou, čo privádza do zúfalstva najmä tých, ktorí sa ju snažia učiť a sú z jazykovo vzdialených oblastí, napr. Vietnamci, Číňania a pod.. Spomínam si, že v čase, keď som bol študentom v Bratislave som sa raz pýtal jednej vietnamskej kolegyne, čo bolo na večeru. A ona povedala : Kremniky. Samozrejme, že som nemal ani poňatia o takom slovenskom jedle, až keď prišla jej slovenská spolubývajúca, tak som sa dozvedel, že chcela povedať „ knedlíky .“ Tak jednoduché slovo, aj keď nespisovné, a nedokázala to vysloviť. A pritom má náš jazyk aj oveľa rafinovanejšie nástrahy pre neznalých.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (55)

Napríklad neviem, či existuje vysvetlenie pre to, že povieme – idem do Maďarska, do Poľska, do Rakúska, ale iný náš sused má tú výsadu, že sa ide na Ukrajinu. Prečo nie do Ukrajiny ? Na dovolenku chodievam do Grécka, ale na Krétu, na Maltu, na Cyprus. Do Kréty , či do Cypru sa nedá ? Aj na druhú stranu sveta cestujeme do USA, Kanady atď., ale tiež na Kubu, Jamajku, či Haiti. Najprv som mal dojem, že to je tým, že „na“ sa používa pri ceste na ostrovy, ale je Ukrajina ostrov ? A Británia je ostrovná krajina, ale cestujeme do Británie. To isté platí o Japonsku a Austrálii. Ale Nový Zéland má predložku „na.“Jedným zo špecifík slovenčiny je podľa mňa aj to, že sa v nej vyskytujú pomerne hojne slová so zoskupením spoluhlások, niekedy troch po sebe, napr. prvý, čo je dosť časté a nie je až tak neobvyklé, no niekedy sú štyri, napr. stĺp, ale perličkou sú zoskupenia päťspoluhláskové, napr. štvrť. To si Angličan či Nemec ide jazyk vykĺbiť, keď to má vysloviť. Tiež taká zmrzlina dá isto zabrať. Nech som vo svojej slovnej zásobe pátral akokoľvek, nenašiel som slovenské slovo, ktoré by obsahovalo viac ako päť spoluhlások nakopených bez prerušenia samohláskou na sebe v jednom slove. Zato som spojením dvoch päťspoluhláskových slov našiel slovo - rekordéra, ktorý obsahuje desať spoluhlások po sebe bez prerušenia, ide o slovo štvrťstĺpcový. Sú aj iné varianty podobných slov, ale nenašiel som žiadne aspoň jedenásťspoluhláskové. Vyhlasuje teda súťaž na jeho nájdenie a pozývam každého, kto nájde také spisovné slovenské slovo, ktoré má v sebe zoskupenie jedenásť alebo viac spoluhlások bez prerušenia samohláskou ku nám do Námorníka na „niekoľko“ pív. Som zvedavý, koľko ma to bude stáť.

Ľudo Vician

Ľudo Vician

Bloger 
  • Počet článkov:  29
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som ekonóm, podnikám v oblasti finančného poradenstva. Zoznam autorových rubrík:  História ľudstva a iné maličkoNeobvyklé príbehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu